Forever Young

Tips Pemilihan Header Yang Terbaik
December 15, 2011 . 0 word(s) .
.Assalamualaikum !
Peacee ^_^v





Okeyy . Korang ... Pemilihan Header yang baik dan cantik akan menambahkan lagi seri blog kita kan .SETUJU tak ? huhu ~ Bagi Lyssa lah kan , header memberi pengaruh yang besar untuk mencantikkan blog kita . Kebanyakan blogger sekarang suka untuk menghias blog mereka supaya orang selalu datang singgah ke blog diorang . Header memang amat penting untuk menunjukkan kualiti sesebuah blog selain daripada isi kandungannya yang mantap !

Andaikan korang mempunyai keistimewaan dan kelebihan dalam menghias blog , apa salahnya kalau korang cuba untuk membuat header yang cantik . Daya kreatif blogger amat penting jika digunakan dengan baik dalam penghiasan blog. Memanglah sesetengah blogger tidak kisah dalam mencantikkan blog .. Asalkan mempunyai isi yang mantap ! Perlu diingat ye , citarasa orang lain siapa tahu kan ? Kalau blog cantik , header cantik .. Memang tak akan dinafikan lagi , orang akan selalu akan terjah blog kita ^^

Oleh itu , dengan pengetahuan yang Lyssa ada , Lyssa nak kongsi dengan korang serba sedikit dalam pemilihan header yang baik ! Lyssa tahu , header Lyssa bukanlah cantik mana pun kan . Tapi , tak salahkan Lyssa nak kongsi dengan korang ? Ilmu di dada jangan disimpan sorang - sorang . Ingat tu ! :)

Okey , korang boleh lah jenguk SATU-PERSATU tips yang akan Lyssa kemukakan di bawah : 

1. Jangan buat Header Dengan Gambar Yang Terpotong Sana Sini*


 

Tengok lah contoh header di atas ni . Burok kan ? Hodoh kan ? Mana tak hodoh nye . Dah p buat header yang bergambo terpotong sana sini . Tangan terpotong , tudung bahagian atas terpotong , kiri dan kanan pun terpotong . Ishk ! Dah tak perfect dah jadi gambo nye .
So , Lyssa nasihatkan , kalau korang nak create header , biarlah korang memilih gambar yang terbaik dan yang tak terpotong sana sini . Ada paham ? huhu ~ XD


2. Jangan Memilih Gambar Yang Gelap dan Agak Blur Untuk Dijadikan Header !

 


HAHA . Tengok lah tu . Gelap nyer . Blur nya . Muka Lyssa dah macam punggung kuali dah Lyssa tengok ! eeee , yucks ! Gambar macam ni ke yang korang letak dekat header ? Better korang elakkan lah daripada memilih gambar yang blurr dan gelap macam ni . Potongan keliling gambar dah cunss ! Tak de terpotong sana - sini .. Tapi , malang nya .. Gambar blurr pulak ! Memang tak cantiklah header korang kalau letak gambar yang macam ini . HEHE .
So , kalau nak tangkap gambar tu , pastikan korang tangkap 'jangan lawan cahaya' . Daripada muka korang putih macam burung merpati , terus jadi punggung kuali . Aiyooo ~ Tak nak lah macam tu ye ?


3. Pemilihan Jenis Font Amat Penting !

 

Haa . Tengok tuh .. Lyssa siap bagi contoh jenis font yang sesuai lagi untuk korang taw ? Appreciate lah ciket . hekhek . Ok . bagi tanda ' right ' tu , merupakan jenis font yang sesuai untuk korang jadikan header cunsss korang tu . Ianya kelihatan lebih kemas dan jelas . Bagi contoh Font yang Lyssa tandakan "X" tu adalah jenis font yang kurang sesuai . Bukan tak boleh ... Boleh je kalau korang nak guna Font yang Fancy . Tapi , tak ke nanti Header korang nampak semak bila korang guna tulisan yang ter-congek congek sana sini ? Pikir - pikir lah ye :)


4. Pemilihan Warna Yang Sesuai

 

Warna !! Warna teramat - amatlah penting dalam pembikinan header . Chewahh . "pembikinan" pulak dah . Dah macam "pembikinan" filem lah pulak . Ohoo . STOP ! Okeyy . Memang pemilihan warna sangat memberi pengaruh yang besar dalam pembuatan header. hehe . Warna yang lembut dan terdapatOUTLINE hitam pada tulisan , menampakkan header kita timbul , cantik dan kemas ! Okeyy . Lyssa bagi contoh . Kalau blog korang warna pink lembut . Jangan lah pulak header korang sama pinknya dengan background blog korang tu .Pilihlah warna yang lebih terang . Jadi , blog korang akan timbul dan menyerlah . Contoh macam header Lyssa lah . Background blog pink lembut . Header pulak pink terang . Lebih kurang macam tu lah kan . huhu ~ ^_^v


5. Buatlah Header Transparent ! Dijamin Lebih Cantik !
 

Okey ... Cuba korang tengok , header yang ini ... Header atas dan bawah nya . Macam nampak lebih cantik dan kemas ? Semestinya header yang atas kan ? Jangan salah paham . Yang bahagian atas tu , merupakan header Transparent . Bila korang Upload masuk dalam blog , automatik header korang akan jadi transparent dan akan kelihatan background blog korang . Macam blog Lyssa ni . HEHE . Kalau korang buat header yang macam kat bawah tu , tak berapa nak cantik lah . Sebab petak je .. Nampak membosankan . Ye tak ? Jadi , buatlah header transparent ! Cantik , dan kemas ! :D


So , macam mana korang ? Oke tak tips Lyssa kali ini ? Jangan korang baca separuh jalan je . Baca kesemuanya sekali . Kalau korang terlepas satu huruf atau perkataan Lyssa .. Teramat lah rugi . Chewahhh . HAHA . 


p/s : Kepada sesiapa yang nak belajar buat header transparent , boleh lah KLIK SINI ! :)



Credit By ~Cik Lyssa~





Thanks for reading :)




Older Post . Newer Post


// Forever Young-One Direction